top of page
חיפוש
  • אורית דיין

6 סימנים היכולים להעיד על הפרעת קשב בגיל הרך

עודכן: 13 ביוני 2019

אבחון של הפרעת קשב וריכוז נעשית לרוב לאחר תחילת שנות הלימוד בבית הספר, אולם לעיתים, כבר בגיל הרך, ניתן לזהות סימנים המעידים על אפשרות כי לילד יש קשיי קשב.

נכון הוא, כי בגיל הרך, לרוב, אבחון של הפרעות קשב וריכוז קשה יותר. הדבר נובע מכך, שבגילאים הצעירים התנהגות מרדנית ועקשנית יכולה להראות כחלק נורמלי לחלוטין מהתפתחותו של הילד. ההתנהגות הפעלתנית, המרדנות והתוקפנות שהילד מפגין משרתת, לרוב, מטרה של התנתקות מהקשר החזק של הילד לאמו. בעזרת התנהגויות אלה, הילד יוצר ניפרדות ותוחם את גבולות ה"אני" שלו. פעמים רבות, לכן, בשלב הזה נכנה את הילד "סקרן", "פעלתן", "שובב" ועוד שמות חיבה מסוג זה, המעידים על קבלה וסובלנות כלפי התנהגויות כאלו. בנוסף, אצל ילדים בגיל הרך, טווחי הקשב והריכוז הם ממילא, קצרים והילדים אוהבים וזקוקים להניע ולהזיז את גופם יותר מבגיל המבוגר.


לעיתים, כבר בגיל הרך, ניתן לזהות סימנים המעידים על אפשרות כי לילד יש קשיי קשב

אולם, היום ידוע שכבר בגיל הילדות המוקדמת ניתן לאתר הפרעות קשב וריכוז וכי ישנם סימנים במהלך ההתפתחות, שיכולים להוות רמזים לבעיות קשב וריכוז. התנהגויות שהן מעבר למה שמקובל ותקין לגילאים האלו או כאלו שיאובחנו כסימנים לכך בגילאים מאוחרים יותר.

סימנים חשובים שכדאי לתת עליהם את הדעת:



לידה- עוד משלב הלידה- אחת מהשאלות הראשונות שנשאל הורים המביאים ילד לאיבחון, היא שאלה על מהלך הלידה של הילד, שכן, קבוצה גדולה, יחסית, של ילדים שנולדו בלידה מאתגרת כדוגמת, לידה שהתחילה במהלך רגיל והתפתחה לקיסרית או לידה מכשירנית (ואקום, מלקחיים), נמצאו ואובחנו כילדי קשב וריכוז. כך גם לגבי ילדים שנולדו בלידה מוקדמת והוגדרו כפגים או נולדו במשקל לידה נמוך. השערה נוספת בהקשר זה, העולה בקרב החוקרים היא, כי יתכן ומהלך הלידה המאתגר, נוצר כבר בשלב העוברות. נוכחות הלקות מלחתחילה, היא זו שגורמת לשיבוש בהעברת מידע מתאים בין העובר לאם ולכן נוצר מהלך לידה משובש

מזג- הורים לילדי קשב וריכוז מאובחנים מתארים, פעמים רבות, את ילדם בתקופת ינקותו, כתינוק בעל מזג קשה או לחילופין, ככזה שלוקח לו זמן "להתחמם". תינוק בעל מזג קשה הוא תינוק שרמת פעילותו גבוהה, הוא ניחן בסף ריכוז נמוך ולכן מוסח בקלות, סף רגישותו החושית גבוהה ורמת בעצבנותו גבוהה אף היא. זהו תינוק שאוכל וישן בזמנים לא קבועים, בעל נטייה למצבי רוח וקושי רב בהסתגלות לשינויים. תינוק המתחמם באיטיות, הינו תינוק הנוטה להסתגלות איטית לשינויים וכן להימנעות ממצבים ואנשים חדשים ולא מוכרים. תינוק זה יפגין מצב רוח שלילי לעיתים קרובות, ויהיה בעל עוצמת תגובה רגשית נמוכה וכן סף רגישות חושית נמוך.


מוטוריקה- ילד המפגין סירבול מוטורי- כאשר, למשל, נצפה בילד שכבר השתלט על ההליכה אך בכל זאת מרבה ליפול ולהיתקל בחפצים, יכול הדבר להעיד על מוסחות גבוהה, קשיי התארגנות במרחב, קושי בתכנון מוטורי, בתזמון ובהבנת רצף פעולות. המחקרים מראים קשר הדוק בין מגושמות מוטורית להפרעת קשב (נופר קרין ישי- פסיכולוגיה עברית).


התפרצויות זעם- כאשר ילד מפגין התפרצויות זעם לעיתים קרובות באופן שאינו מותאם, כלומר, אינו תואם את הסיטואציה, יכול הדבר להצביע על קושי בוויסות ריגשי, על אימפולסיביות ועל אופן הסתכלות על העולם ב"שחור ולבן". כל אלה מקושרים עם הפרעת קשב.


קושי בוויסות תחושתי- קושי בוויסות תחושתי יכול להתבטא בדרכים שונות- ילד שכל תחושה קלה או חזקה מפריעים לו. ילד הבוכה מכל נגיעה ולו הקלה ביותר, ילד ה"משתגע" ממגע התווית של החולצה, ממגע של בדים שונים, רוצה להתפשט או לחלוץ נעלים בכל רגע אפשרי או לחילופין, אוהב ורוצה מגע צמוד (בגדים צמודים, להתכסות בשמיכה מהודקת). יתכן גם ילד הנמנע ממגע של חומרים שונים- חול, בצק, דבק, דשא וכד' או לחילופין, ילד בעל צורך חזק למגע. ילד שאוהב, למשל, להתלכלך ולהתפלש ומכניס כל דבר לפיו, מכה בחוזקה בדברים. כל אלה יכולים להעיד על קושי בוויסות התחושתי.


- כך גם חזרה על התנהגויות מסוכנות- כאשר ילד מפגין התנהגות של חוסר פחד- קפיצה מגובה, טיפוס למקומות מסוכנים חוסר למידה מטעויות העבר- הדבר יכול לנבוע מרמת מוצפות גבוהה, מקושי בוויסות התחושתי ומאימפולסיביות- כל אלה מקושרים עם הפרעת קשב.


החשיבות של מתן תשומת לב לסימנים השונים, היא גדולה, שכן, חוויות שליליות המצטברות במהלך הגדילה וההתפתחות של ילד עם קשיי קשב, בשנים הראשונות, עלולות להיות גורם הפוגע ביחסים שבין הילד להוריו וכן בין הילד לסביבתו.


פעמים רבות, ילד עם קשיי ריכוז ותנועתיות עודפת, גם בגיל הרך, עלול ליצור סביבו אווירה של מתח ולחץ, המפריעה לכל מי שבא עמו במגע. ילד זה, עלול "לחבל" לעצמו ולקלקל את היחסים עם סביבתו בשל התנהגות אימפולסיבית, התנהגות אגרסיבית או תוקפנית, התנהגויות כאלה, הגורמות לילדים שמסביבו להתרחק ממנו ולגרום לכעס מצד צוות הגן במצב זה עלולה להתגבר אצלו תחושה של דחייה. תחושת הדחייה מכאיבה לילד ועלולה להגביר אצלו את הכעס והתוקפנות, ואף לעורר תחושה של דחייה גם מצד הקרובים לו והאוהבים אותו. אז, יפגעו אצל הילד הדימוי והערך העצמי, היכולות החברתיות שלו והמיומנויות להן יזדקק בהמשך חייו. לכן ישנה חשיבות גדולה להיות מודעים לקושי, לאבחן אותו ולנסות להקל על הילד, על הוריו ועל המערך המשפחתי בכללותו.

5 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page